راه نو

۱۳۸۸ مرداد ۳۰, جمعه

طرحی نو

با شروع مسابقات فوتبال، قرار بود جنبش سبز در استادیوم ها حضور یابد و صدای جنبش را از این طریق به گوش همگان برساند. در همه جا هم تبلیغ زیادی برای این کار شده بود. در بالاترین صدها نفر نوشته بودند و مردم را به شرکت در مسابقه فوتبال استقلال- فولاد به عنوان اولین بازی دارای تماشاگر تهران دعوت کرده بودند. حتی شعارهایی هم ساخته بودند که انصافا جالب بود. -احمدی کله پا میشه، خدا میدونه حقشه، به لطفا یزدان و بچه ها، احمدی کله پا میشه، احمدی کله پا میشه- جناب سازگارا در نطق های روزانه اش، جنبش سبز را به حضور فراگیر در استادیوم ها فراخوانده بود و گفته بود که چگونه ابزار وجود کنند و مثلا پیام جنبش سبز برای این بازی تشویق علی کریمی به دلیل استفاده از مچ بند سبز بود.
آنچه که از حضور مردم در استادیوم ها دیدیم جالب بود.
بازی پرسپولیس (دو بازی): تقریبا هر بازی 10 هزار نفر
بازی استقلال در استادیوم آزادی: 35 هزار نفر
این آمار نشان می دهد که اتفاقاتی افتاده است و عدم استقبال از بازی ها چند فرضیه را متصور می کند:
1- سایت بالاترین و پیام های سازگارا حداقل، مخاطب را در بین جنبش سبز دارند که حاضر نیستند قدری برای آنچه می شنوند مایه بگذارند. به نوعی می توان گفت، اعضای جنبش سبز سازگارا و بالاترین را به عنوان رهبر خود قبول ندارند.
2- جنبش سبز از فرهیختگان است و حاضر نیست در محیط لمپنی استادیوم حاضر شود.
3- جنبش سبز سرد شده و دیگر حال و حوصله حضور ندارد.
4- حضور در استادیومها کار سختی است و اگر استادیوم داخل شهر بود احتمالا مردم سبز بیشتری در استادیوم حاضر می شدند.
5- مردم با فوتبال قهر کرده اند و به دنبال روش های دیگری از اعتراض هستند.
6- هزینه های حضور در فعالیت های اعتراضی زیاد شده و مردمان سبز ترجیح می دهند در اینترنت اعتراض کنند.

برای فرضیه های فوق می توان شاهدهای مختلفی آورد. اما هیچ یک به تنهایی تحلیل درستی نخواهد بود. چیزی که در این مدت پس از انتخابات فهمیده ام، تغییر رفتار غریبی است که کسی از آن اطلاع ندارد و هنوز ناشناخته است. مثلا در حالی که اوضاع کاری اکثر صنوف کسب و کار در بازار راکد شده است و کسی تمایلی به خرید ندارد، اوضاع صنایع غذایی خیلی خوب شده است و پس از انتخابات رشد چشمگیری داشته است. خصوصا کسب و کار تولید کنندگان فرآورده های گوشتی (مانند سوسیس و کالباس) رشد کرده است. آماری هم که از فست فودی ها دریافت می شود، موید همین موضوع است به طوری که همه را در تحلیل بازار گیج کرده است.
تحلیل یک بخش از بازار کسب و کار چندان صحیح نیست اما می توان گفت اتفاقات دیگری در لایه های مختلف جامعه در حال وقوع است.
مثلا جمعیتی که آخر هفته در مسیر چالوس تردد می کنند، همگی سبز هستند و به نوعی انتصاب خود را به سبز بودن، برای دیگران و به دور از چشم پلیس ابراز می کنند. جماعت چالوس رو، همان طبقه متوسط است که بخشی از رفتارش را در این مسیر نشان می دهد. خلاصه کنم. برای فهمیدن تغییرات، زمان لازم داریم و با اتفاقات مهیب پس از انتخابات، یک دوره تکوین در جامعه شروع شده است. باید منتظر ماند و دید.

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی