راه نو

۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

راه سبز امید، روشی برای زندگی بهتر

شبکه های اجتماعی استراتژی میرحسین موسوی برای تقویت و زنده نگه داشتن جنبش سبز ایران است و در بیانیه خود خواسته است که راه سبز امید را زندگی کنیم نه به عنوان یک مبارزه تلقی کنیم بنابراین آنچه در این میان مهم است تبیین روش زندگی کردن است و این که جنبش سبز چه کارهایی می تواند انجام دهد.

روش زندگی کردن باید به همه علاقه مندان و دوستداران جنبش سبز نوید یک روش جدید زندگی کردن را بدهد و از پتانسیل آن بتوان در جهت اصلاح اموری که در زندگی روزمره منجر به ایجاد فضایی بهتر بین شهروندان بشود، استفاده کرد. راه سبز امید نه یک بیانیه که یک نماد و منش زندگی بین همه سبزهاست، آن چنان که در ماه های اخر قبل از پیروزی انقلاب نیز چنان فضایی بین مردم به وجود آمده بود که کسی از نوع دوستی و همدردی و همیاری سایرین دریغ نداشت، در عین این که حکومت را قبول نداشت! راه سبز امید، نوید تثبیت یک منش اخلاقی و انسانی در مقابل فضای دروغ و ننگ و دغلی است که دیگران قصد دارند آن را بر سبزها تحمیل کنند و امید را از آنان بستانند و با سرخوردگی آنان، ادامه کارهای ناصواب خود را تضمین کنند.

در این نوشتار، چند پیشنهاد سبز برای بهتر زیستن و تمرین راه سبز امید طرح می گردد. خیلی از این موارد، اموری است که به طور روزمره همه ما را آزار می دهد و از آن رنج می بریم، باشد که بتوانیم با حمایت و همراهی و یادگیری از هم، این اصول درست را، جهت فراهم کردن فضایی مطلوب تر برای خودمان به کار گیریم.

اول- توجه به اصول اخلاقی: در امور روزمره سعی کنیم که به اصول اخلاقی پایبند باشیم. دروغ مهم ترین عاملی بود که در انتخابات اخیر همه طرفداران سبز را آزرده خاطر کرد و می کند. دروغ مشکلی است که مدت هاست مردمان جامعه را آزار می دهد. می توانیم با تعهد به اصول اخلاقی و اولویت دادن به صداقت و عدم دروغ گویی به هم در شبکه های اجتماعی فضایی بهتر از اعتماد و همدلی و زندگی را بین خود فراهم کنیم.

دوم- احترام به حقوق شهروندی: در کارهای جاری زندگی، فارغ از این که چه کسی رییس جمهور باشد، عدم احترام به حقوق متقابل و شهروندی، نباید به عادت رایج در بین ما تبدیل شود. می توانیم در این روزها، احترام به حقوق هم را تمرین کنیم. رفتار نامناسب در رانندگی را به عنوان یک نماد مورد توجه قرار دهیم و با احترام به قوانین که موجب بهبود فضای رانندگی در خیابان ها و بزرگراه ها شویم. می توانیم با احترام به هم، الگویی سبز در رانندگی ارائه دهیم و فضایی بهتر را حداقل در این خصوص ارائه دهیم.

سوم- نافرمانی مدنی: در دو بند اول در خصوص چگونه بهتر زندگی کردن گفته شد و حال در مقابل کودتاچیان چگونه باید رفتار کرد؟ مدت هاست که رسانه غیرملی هر آن چه خواسته است به خورد مردم داده است و تا جایی که توانسته است حقایق را وارونه جلوه داده است. مهم ترین ابزار برای بی اثر کردن این همه حیله و خدعه، تشویق همه شهروندان به استفاده از شبکه های ماهواره ای است. دسترسی به سایر شبکه های اطلاع رسانی و ... می تواند به همه کمک کند تا از فضای انحصاری موجود خارج شوند و به سطح دیگری از اخبار دست یابند. برای نافرمانی مدنی می توانیم همه مردم و شهروندان را تشویق به استفاده از ماهواره ها کنیم. این راه حل نه برای کوتاه مدت که روشی برای دراز مدت است. دانستن حق مردم است!

1 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]



<< صفحهٔ اصلی